A mélyinterjú egy személyes, egyéni interjúhelyzet, ahol az interjú alanya szabad, biztonságos légkörben beszélhet kevésbé tudatos vagy átgondolt témákról. Az interjút vezető kutató nem elégszik meg a viselkedés magyarázatul szolgáló olyan felszínes válaszokkal, mint „ez tetszik, ez ízlik, ezt szoktam meg”. Ezeket a válaszokat nem okként, hanem okozatként kezeli, melynek mélyebb, a hétköznapi életben talán soha meg nem fogalmazott vagy tudatosított háttere van.
A mélyinterjúk alkalmasak leginkább arra, hogy feltérképezzék az egyéni értékrendeket, motivációkat, a döntési mechanizmusok mozgatórúgóit. A mélyinterjú alkalmas bizalmas, személyes jellegű témák megvitatására, képes társadalmilag elfogadott normák és attitűdök mögé pillantani.
A mélyinterjúk tipikus alkalmazási területei a következők:
- U&A kutatások
- Piaci rések vagy korlátok feltárása
- A fogyasztók meghatározott szegmensének megértése
- Bizalmas, személyes jellegű témák megvitatása